sobota, 29 marca 2014

"Relikwiarz" - Douglas Preston, Lincoln Child



„RELIKWIARZ”
(Reliquary)
Douglas Preston, Lincoln Child
Przekład Robert P. Lipski
Wydawnictwo G+J
ISBN 978-83-62343-95-9
Str. 605
Moja ocena 4,5/6

Za oknem już ewidentnie wyczuwa się wiosnę. Pogoda sprzyja wyprawom i wycieczkom. A ja chciałabym Was dziś zabrać na wycieczkę w nieco ekscentryczne miejsce. Zapomnijcie o ciepłych promieniach słońca, leśnych ścieżkach, przyjemnych zapachach, czy kojącym śpiewie ptaków. Zamiast tego proponuję ciemne tunele, brudne i cuchnące, gdzie w każdym zakamarku może czyhać zagrożenie. Nie brzmi to zbyt kusząco? A jednak zachęcam do sięgnięcia po „Relikwiarz” i zejścia w niezbadane podziemia Nowego Jorku. 
 "Relikwiarz - sanktuarium, świątynia lub kaseta, gdzie wystawiony jest obiekt kultu, kość lub jakaś część ciała świętego albo bóstwa"

W jednym z kanałów na Manhattanie, z uwagi na silne zanieczyszczenie zwanym Kloaką, policyjni nurkowie poszukują wyrzuconych paczek z heroiną. Odnajdują coś więcej. Dwa ludzkie szkielety pozbawione głów. W dodatku jeden z nich jest dziwnie zdeformowany. W sprawę angażują się porucznik D’Agosta, agent federalny Pendergast oraz antropolog Margo Green. Bohaterów łączy pewien fakt z przeszłości. Otóż niespełna dwa lata wcześniej stanęli oni oko w oko z przerażającym potworem Mbwunem, grasującym po korytarzach Muzeum Historii Naturalnej. Traumatyczne wspomnienia wracają kiedy okazuje się, że zniekształcony szkielet wyłowiony z kanału wykazuje pewne podobieństwa do owej bestii.
Tymczasem dekapitowanych ciał przybywa. Fala zbrodni wciąż narasta. Wszystko wskazuje na to, że okrutnych zabójców jest wielu.
Kolejne etapy śledztwa prowadzą doktor Green i jej towarzyszy w ciemne i niebezpieczne czeluście nowojorskich podziemi, którymi władają "krety” – zorganizowane społeczności bezdomnych. Jedną z największych grup „kretów” dowodzi tajemniczy Mephisto, którego ludzie są brutalnie zabijani przez tajemnicze istoty zamieszkujące najniższe pokłady tego podziemnego świata.
Sytuacja zaostrza się, kiedy giną praworządni obywatele Nowego Jorku, a matka jednej z ofiar podżega mieszkańców do buntu przeciwko narastającej przestępczości w mieście i bezradności rządzących. Po stronie kobiety staje także żądny sensacji i kolejnych tematów dziennikarz, Smithback.
Trwa wyścig z czasem, w rozwikłanie zagadki wplątanych jest coraz więcej osób. Tymczasem Margo wpada na trop badań nad nieznanym rodzajem narkotyku, prowadzonych przez jej dawnego znajomego. Okazuje się, że jej odkrycie ma także związek z tajemniczym Mbwunem. Green wraz z Pendergastem, D’Agostą i Mephisto muszą zrobić wszystko aby powstrzymać masakrę pod powierzchnią Nowego Jorku.

 „Relikwiarz” to moje pierwsze spotkanie z duetem Preston & Child. Nigdy wcześniej o tych panach nie słyszałam, a zatem nie czytałam też „Reliktu”, którego ta powieść jest kontynuacją. Stwierdzam jednak, że absolutnie mi to nie przeszkadzało. Książkę czyta się bardzo dobrze. Fabuła jest niezwykle wciągająca. Każdy akapit zaostrza apetyt na kolejne, dzięki czemu ponad 600 stron drobnym druczkiem pochłonęłam w mgnieniu oka. No i był też obowiązkowy dreszczyk, a przy niektórych fragmentach, aż chciało się krzyczeć: „Zwiewaj stamtąd człowieku!!!”. Do tego doskonale wykreowane postacie, wśród których na szczególną uwagę zasługują Pendergast, Mephisto czy sierżant Hayward. 

Ciekawie przedstawiony jest świat podziemny, ze wszystkimi mrocznymi korytarzami, tajemniczymi mieszkańcami i całą tą… hm, ciekawą oprawą. Klimat tego miejsca doskonale oddają poniższe cytaty.

„To wielki na wpół obłąkany zaginiony świat”

„Zdumiewa mnie różnorodność ludzi, których tam spotkałem. (…) Spodziewałem się jednego, może dwóch przeważających typów zwichrowanej osobowości, a miast tego ujrzałem przekrój całego barwnego i mocno zróżnicowanego społeczeństwa”

A najciekawsze jest to, że takie podziemne społeczności podobno istnieją naprawdę. Cóż, kto wie co jeszcze może kryć się gdzieś tam pod powierzchnią :)

A teraz troszkę dziegciu do tego miodku. Niektóre sytuacje da się przewidzieć, a końcówka, może lekko przeciągnięta i naciągnięta, ale w obliczu wcześniej wymienionych zalet, te detale nie rażą zbyt mocno.

Polecam wielbicielom thrillerów, horrorów i …genetyki :)

Wyzwania: 
http://basiapelc.blogspot.com/p/czytam-literature-amerykanska.html

http://mkczytuje.blogspot.com/p/wyzwanie-biblioteczne.html?showComment=1393522357878
http://miqaisonfire.wordpress.com/wyzwanie-kryminalne/

6 komentarzy:

  1. Byłam pewna, że już komentowałam ten wpis. Zeżarło go?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, raczej nie było tu jeszcze żadnego komentarza. Ja niczego nie usuwam, słowo :) Być może jakieś problemy techniczne?

      Usuń
  2. Madziu, jeśli masz ochotę również zapraszam do zabawy LBA u mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, jak tylko znajdę chwilkę bardzo chętnie się przyłączę :)

      Usuń
  3. Wygląda na ciekawą pozycję, chociaż nie mam ostatnio za dużo czasu na dodatkowe lektury. Recenzja bardzo ładna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka interesująca i wciągająca, jeśli znajdziesz chwilę to polecam.
      Co do recenzji, staram się, szlifuję i ciągle się uczę. Dziękuję za docenienie :)

      Usuń

Witaj
Cieszę się, że zaglądasz. Rozgość się tutaj. Wpadaj częściej. Komentuj.
Bądź na bieżąco, polub mój profil na facebook'u i instagramie.