piątek, 12 grudnia 2014

"Bieguni" - Olga Tokarczuk

 "Bieguni"
Olga Tokarczuk
Wydawnictwo Literackie
2007
ISBN 978-830-803-98-61
Str. 296
Moja ocena: 4/6

Bieguni (strannicy) to odłam staroobrzędowców, którzy wierzyli, iż aby ratować dusze przed Antychrystem, człowiek musi wyzbyć się swej tożsamości i pozostać w nieustannej podróży.

"Bieguni" Olgi Tokarczuk to najbardziej niezwykła powieść drogi, jaką dane mi było przeczytać. Bohaterowie to ludzie, dla których podróż była celem, sposobem życia lub koniecznością. Jedni podróżowali dla przyjemności poznawania nowych miejsc, kultur, tradycji inni przed czymś uciekali lub próbowali odnaleźć swoje miejsce na ziemi. 

Drugim, ważnym aspektem tej książki była podróż do ludzkiego ciała. Przy czym nie tylko w pojęciu metaforycznym. Autorka poruszyła bowiem bardzo intymny, często zakazany temat ciała po śmierci, ale także zwróciła uwagę na wszelkie ułomności, wynaturzenia. Tokarczuk nie skupia się na pięknie ciała, ale przede wszystkim na tym co inne, nienaturalne, czy po prostu brzydkie.

"Bieguni" to powieść, która daje możliwość poznania podstaw filozofii podróżowania. Pomaga zrozumieć potrzebę ludzi do bycia w ciągłym ruchu i niechęć do stagnacji.  

To niezwykła powieść, która zabrała mnie w podróż mimo iż nie ruszyłam sie z fotela. Po prostu magia. 

I wreszcie "Bieguni" to refleksyjna, wymagająca skupienia historia. Olga Tokarczuk po raz kolejny zaserwowała mi szczere, bezpośrednie i bardzo intymne zagłębienie się w tajniki ludzkiego umysłu i ciała. 

Wyzwania: Klucznik, Wyzwanie biblioteczne
 

10 komentarzy:

  1. Nie czytałam jeszcze nic Olgi Tokarczuk. Wydaje się dość specyficzna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest specyficzna i przyznaję, że gdybym trafiła na prozę Tokarczuk kilka lat wcześniej, mogłabym mieć problem z odbiorem, ale wybrałam dobry moment i zakochałam się w tym stylu i tych niesamowitych historiach. Zachęcam do zapoznania się z książkami tej autorki. A nuż się spodoba:)

      Usuń
  2. Trochę wstyd, ale "Biegunów" jeszcze nie znam. Muszę nadrobić zaległości:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno przeczytam. Teraz rozpoczynam lekturę z ,,Szafą" Tokarczuk, mam nadzieję, że przypadnie mi do gustu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Szafa" to zbiór opowiadań? Za bardzo nie przepadam za tą formą, ale jeżeli idzie o Tokarczuk może się przekonam. Zwłaszcza jeśli Twoja recenzja będzie zachęcająca:).

      Usuń
  4. Rok temu przeczytalam jedną z jej książek i bardzo mi się spodobała, ale potem... Zwyczajnie o tej Autorce zapomnialam, nie wiem czemu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapewne natłok innych, ciekawych tytułów. Też tak mam, mimo że podoba mi się książka danego autora, to tyle innych czeka na swoją kolej, że na jakiś czas o tamtym zapominam:). "Zbyt dużo książek, za mało czasu" :). Zachęcam zatem do przypomnienia sobie twórczości Tokarczuk:)

      Usuń
  5. Jestem zaciekawiona. Zwłaszcza tą filozofią podróży :)

    OdpowiedzUsuń

Witaj
Cieszę się, że zaglądasz. Rozgość się tutaj. Wpadaj częściej. Komentuj.
Bądź na bieżąco, polub mój profil na facebook'u i instagramie.